Onze nieuwsbrief

Schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief.

Persbericht: stichting Egovernance waarschuwt voor digitaal drama

Den Haag — De toekomst van Nederland is digitaal, maar de stichting Egovernance voorziet grote problemen bij ongewijzigd beleid.

Volgens onderzoek van het World Economic Forum staat Nederland wereldwijd op 4e plaats als het gaat om de toepassing van IT. Opvallend is dat bedrijfsleven relatief heel goed scoort (3e) en de overheid zeer matig (17e).

“Implementatie van de adviezen van de commissie Elias gaat ons land niet op een hogere plaats op de ranglijst brengen. Integendeel, ik voorzie dat de overheid nog verder gaat dalen in de ranglijst.” constateert de voorzitter van de stichting Egovernance, Jan Baan.

Door het kritische rapport van de Parlementaire commissie Elias vorig jaar is er grote terughoudendheid ontstaan bij de ministeries om stevig door te pakken met IT projecten. Er wordt nog wel gepraat, overlegd en beproefd, maar er worden geen grote knopen doorgehakt en de centrale regie ontbreekt. Dat is jammer want pas als het opschaalt profiteert de burger.

‘Toch moeten we nu kiezen voor een digitale toekomst’, zegt Jan Baan. Ten eerste kunnen we het toch niet tegenhouden; digitaal zorgt nu eenmaal voor betere kwaliteit van de dienstverlening tegen lagere kosten. Ten tweede kunnen we maar beter voorop lopen, dat geeft ons de mogelijkheid er zelf sturing aan te geven en het biedt ook kansen voor export. Zoals we onze ligging als delta ook optimaal hebben weten te benutten met onze sterke logistieke positie, zouden we dat ook kunnen met digitale dienstverlening.

De kunst is alleen om functioneel technisch de juiste keuzes te maken. De Stichting Egovernance heeft de 4 belangrijkste uitgangspunten op een rij gezet.

• Digital identity
  • Connected databases
  • Controlled access
  • Absolute transparency

Een land als Estland heeft op basis van deze uitgangspunten afgelopen jaren een enorme digitale sprong voorwaarts gemaakt. Digitaal is de norm voor alle formele interactie tussen overheid en burgers. Tegen een fractie van de kosten die in Nederland wordt uitgegeven per inwoner, realiseert Estland zo een kwalitatief zeer hoogwaardige dienstverlening.

‘Onze inzet is dat het nieuwe kabinet dat volgend jaar aantreedt een stevige digitale ambitie gaat uitspreken. Mijn advies is ‘breng IT in de Trêves zaal, maar ik kan me ook wel vinden in het pleidooi van de Digicommissaris die pleit voor een minister van IT.’ aldus Jan Baan.

Delen via Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone